Sınırdaki demiryolu 100 yıl sonra yenileniyor

Bir yanı mayınlı arazi, diğer yanı ise Suriye toprakları

Türkiye’nin en eski demiryolları arasında yer alan Gaziantep – Nusaybin istasyonları arasındaki Akçakale (Zenginova) – Karkamış güzergahında,115 bin 885 metrelik demiryolu yenileme çalışmasında son aşamaya gelindi. Akçakale – Karkamış arasındaki demiryolu yenileme çalışmasının en önemli ve zor kısmı, Gaziantep’in sınırdaki ilçesi Karkamış’da bulunan Fırat nehri üzerindeki tarihi demiryolu köprüsü üzerinde gerçekleşti. Almanlar tarafından 1911 yılında yapımına başlanan 870 metre uzunluğundaki demiryolu köprüsünün “Bağdat tipi” olarak tanımlanan asırlık rayları da yol yenileme çalışması sırasında değiştirildi.

Demiryolu Yapım ve İşletim Personeli Dayanışma ve Yardımlaşma Derneği (YOLDER) Başkan Yardımcısı Hasan Yıldız, TCDD 6. Bölge sınırlarında gerçekleştirilen yol yenileme çalışmasıyla ortalama 40 kilometre olan tren hızının 95 kilometreye çıkmasının planlandığını söyledi. Yıldız, ağırlıkla Suriye ve Irak’a daha çok ihraç ürünlerinin taşındığı demiryolunda, vagon başına yükün de 10 ton dolayında artacağını belirtti.

Akçakale – Karkamış arasındaki yol yenileme çalışmasına Haziran ayı sonunda başlandığını anlatan YOLDER Başkan Yardımcısı Hasan Yıldız, ağırlıkla insan gücüyle gerçekleştirilen çalışmalarda 17 YOLDER üyesinin yanı sıra 34 sanatkar, 8 daimi, 121 de geçici işçinin görev yaptığını söyledi. Geçici işçilerin çalışma koşullarına bilgi veren Yıldız, “Mevsimlik işçi olarak çalışan yol işçileri yatakhane olarak kullanılan klimalı çadırlarda barınıyor. Çalışmalar tamamlandıktan sonra bu çadırlarda dinleniyor. İşçiler için yatakhanelerin dışında özel banyo, tuvalet ve mutfak olarak kullanılan çadırlarsa zor çalışma koşullarını biraz daha kolaylaştırıyor.”

Hasan Yıldız, Karkamış’taki çalışmayla kullanım ömrünü tamamlamış rayların yenileriyle değiştirilerek dünya standartlarına çekildiğini dile getirdi.Çalışmanın yürütüldüğü demiryolu güzergahının bir tarafı mayınlı arazi, diğer tarafında ise Suriye’nin Cerablus kentinin bulunuyor. Demiryolu, aynı zamanda Türkiye ile Suriye arasında sınırı oluşturuyor.

Tarihi demiryolu köprüsü ise, Karkamış ilçe merkezi’nin yaklaşık 1,5 kilometre güneyinde. Fırat nehrinin Türkiye topraklarını terk ettiği noktada yer alıyor. Fırat üstündeki tarihi köprüde yürek hoplatan çalışma Günde 1080 metre yolun yenilendiği Akçakale (Zenginova) – Karkamış arasındaki 89 kilometrelik yol çalışmasının en zorlu kısmı Fırat nehri üzerinde yer alan tarihi demiryolu köprüsünde gerçekleşti. 1911 – 1913 yılları arasında Almanlar tarafından Alman ve Fransız teknolojisiyle gerçekleştirilen 870 metrelik demiryolu köprüsünde, eski raylar yenileriyle yer değiştirdi. Traverslerin de bakımı yapıldı. Köprü üstünde iş makineleriyle çalışmanın son derece güç gerçekleştiğini belirten Hasan Yıldız şunları söyledi:

“Çalışmalarda Bağdat tipi olarak tanımlanan B.B 1924 demir travers ve 12 metrelik B.B 1924 tipi raylar, Afyon ve Sivas Beton travers fabrikalarında üretilen B58 HM tipi beton travers, Karabük Demir Çelik Fabrikası’nda üretilen 36 metrelik raylarla değiştirildi. Çalışmalarda iki buraj makinası, bir regülatör, paletli dört iş makinası ve bir traskavatör kullanıldı. Bu makinalar demiryolu köprüsü üzerinde de çalıştırıldı. Halen demiryolu ulaşımında kullanılan köprü çalışmaları tamamlanarak trenlerin daha hızlı ve güvenli geçmesi amaçlandı. Köprüde 80 santimetrelik yaya yolu da olmasına karşın, elemanlarımız çalışmalarını Fırat nehrinin akışının rahatlıkla izlenebildiği, demir köprü üzerinde yerleştirilmiş traverslerin üzerinde, son derece dikkatli bir şekilde, gerçekleştirdi. Ekibin deneyimi sayesinde kazasız atlatılan çalışmalarla 100 yıllık demiryolu köprüsünün raylarının da yenilenme işleri gerçekleşmiş oldu.”

Narlı – Nusaybin ve Karkamış – Çobanbey hattında 2006 yılında başlayan yol yenileme çalışmalarında yenilenen güzergahlar ve yapılan yol uzunlukları şöyle:

  • 2006 yılında Şenyurt – Nusaybin arası 60 kilometre,
  • 2007 yılında Şenyurt – Akdoğan arasında 30 kilometre,
  • 2008-2009 yılında Karkamış – Çobanbey arasında 60 kilometre,
  • 2009 yılında Gaziantep – Karkamış arasında 90 kilometre.
  • 2010 yılında Akdoğan – Akçakale (Zenginova) arasında 125 kilometre
  • 2011 yılında ise Akçakale – Karkamış arasında 89 kilometre

Genel

Genç YOLDER Yola Çıkıyor

TweetYOLDER’in, genç bakım personelinin katkılarıyla daha da güçlenmesine destek olmak, kuruma yeni katılan gençlerin beklentilerini yönetime yansıtmak, kurumda kuşaklar arası iletişimi güçlendirmek ve kalıcı bir genç demiryolu bakım personeli platformu oluşturmak amacıyla yola çıkan YOLDER’in genç üyeleri Yönetim Kurulu’ndan tam destek aldı. Bornova Belediyesi Altındağ Atatürk Kültür Merkezi Sivil Toplum Yerleşkesi’nde düzenlenen toplantıda Genç YOLDER […]

Devamı
Genel

OLAĞANÜSTÜ GENEL KURUL TOPLANTISI’NA ÇAĞRI

Tweet OLAĞANÜSTÜ GENEL KURUL TOPLANTISI’NA ÇAĞRI Sayın Üyelerimiz, Demiryolu Bakım Personeli Dayanışma ve Yardımlaşma Derneği (YOLDER) Olağanüstü Genel Kurul Toplantısı 20 Nisan 2023 Perşembe günü 11.00-13.00 saatleri arasında TCDD 3.Bölge Müdürlüğü Kültür ve Sanat Merkezi, Alsancak/İZMİR adresinde yapılacaktır. İlk toplantıda yeterli çoğunluğa ulaşılamadığı takdirde ikinci toplantı 01 Mayıs 2023 Pazartesi günü aynı gündem ile aynı […]

Devamı
Genel

YOLDER Yönetimi görev dağılımı yaptı

TweetYOLDER Yönetim Kurulu üyeleri 23 Ekim 2021 Cumartesi günü çevrimiçi olarak düzenlenen Yönetim Kurulu Toplantısı’nda bir araya geldi. Toplantıda yeni dönemde izlenecek yol haritası görüşülürken, Yönetim Kurulu Üyelerinin görev dağılımı da yapıldı. Buna göre, Yönetim Kurulu Başkanlığına Şakir Kaya, Başkan Yardımcılığına Mesut Kuşçu, Genel Sekreterlik görevine Tarkan Erdemir, Saymanlığa ise Emre Yiğit seçildi. Metin Güneş […]

Devamı